Reguli joc bowling

In aceasta pagina puteti sa va famiarizati cu regulile jocului de bowling, asa cum se desfasoara in majoritatea 
salilor de sport dedicate.

Reguli de joc generale


2.1 Definirea partidei
2.1.1 Un joc de bowling consta in 10 frame - uri. Un jucator poate avea doua lansari in fiecare din primele noua frame-uri, in cazul in care nu realizeaza un strike. In al zecelea frame, jucatorul poate efectua 3 lansari, daca realizeaza un strike sau un spare.Frame-urile trebuiesc sa fie completate de toti jucatorii dupa o ordine prestabilita.


2.1.2 In afara de cazurile in care este realizat un strike, numarul de popice doborate  cu lansarea primei bile va fi indicat in patratul mic din partea stinga a frame-ului respectiv iar numarul de popice doborate cu cea de a doua lansare in partea dreapta a frame-ului respectiv. In cazul in care nicio popica nu va fi doborata  cu cea de a doua lansare in acelasi frame in afisajul de punctaj va fi trecut ( - ). Suma totala a celor doua aruncari  va fi inregistrata imediat.


 2.1.3 Un strike este realizat cind toate popicele sunt doborate cu prima lansare a frame-ului respectiv. Va fi indicat (x)  in patratul mic din partea stinga a frame-ului respectiv. Suma pentru un strike este 10 plus numarul de popice doborate in urmatoarele doua lansari.


2.1.4 Un dublu consta in doua strike-uri consecutive. In cazul de fata suma pentru primul strike este 20 plus totalul popicelor doborate cu prima lansare efectuata dupa cel de al doilea strike.


2.1.5 Un triplu consta in trei strike-uri consecutive. Suma totala a primului strike este 30. Pentru a obtine punctajul maxim de 300 jucatorul va trebui sa realizeze 12 strike-uri consecutive.


2.1.6 Un spare se obtine cind popicele ramase dupa prima lansare vor fi doborate cu cea de a doua lansare a frame-ului respectiv. Va fi indicat ( / ) in patratul mic din partea dreapta a frame-ului respectiv. Suma totala pentru un spare este 10 plus numarul de popice doborate la urmatoarea lansare.


2.1.7 O eroare se realizeaza cind jucatorul nu reuseste sa doboare cele 10 popice din doua lansari avute la dispozitie in frame-ul respectiv,mai putin in cazul in care dupa prima lansare popicele ramase reprezinta un split.


2.1.8 Un split (marcat normal cu un cerc in jurul numarului respectiv) poate fi dat de un numar de popice ramase in picioare, in cazul in care popica numarul 1 (cea centrala) va fi doborata:
a.    Daca cel putin o popica este doborata intre popicele ramase in picioare; expemplu 7-9 sau 3-10
b.    Daca cel putin o popica este doborata inainte de doua sau mai multe popice ramase in picioare; exemplu 5-6


2.2 Stil de joc


2.2.1 Stil de joc pe doua piste (cross)
a) O partida va fi jucata pe doua piste (perechi)
b) Jucatorii din: echipe, triplu, dublu, sau individual trebuie in ordine sa-si completeze aruncarile la fiecare frame pe pista respectiva iar frame-ul urmator il vor efectua pe pista alaturata pina cind se vor completa 5 frames pe pista.


2.2.2  Stil de joc pe o pista
a) O partida poate fi jucata pe o singura pista
b) Jucatorii din: echipe, triplu, dublu sau individual trebuie intr-o ordine regulata si succesiva sa joace cite un frame pe pista pina cind vor fi jucate toate cele 10 frame-uri


2.2.3 In regulamentele de concursuri trebuie sa fie specificat stilul de joc care se aplica.


2.3 Doborarea popicelor valide


2.3.1 O lansare se considera valida cind jucatorul arunca bila, care depaseste linia de fault si atinge pista in interiorul zonei de joc.


2.3.2 Fiecare lansare ramane valida daca nu este declarata nula.


2.3.3 Lansarea bilei trebuie efectuata in mod manual cu una sau ambele maini.


2.3.4 La bila nu poate fi adaugat nici un obiect care s-ar putea desprinde sau sa se miste in timpul lansarii, cu exceptia celor aprobate prin normele USBC.


2.3.5.Un jucator invalid poate sa foloseasca echipamente speciale ce ii pot fi de ajutor la prinderea si aruncarea bilei (proteze), daca sunt folosite in locul mainilor.


2.3.6 Popicele atribuite unui jucator dupa ce a efectuat o lansare regulamentara , numite “dead wood” trebuiesc eliminate de pe pista inainte de lansarea urmatoare si sunt:
a.  Popicele doborate sau expulzate de pe zona de asezare (pin deck) de o bila sau de o alta popica.
b. Popicele doborate sau expulzate de pe zona de asezare de catre o alta popica care ricoseaza din peretii laterali sau din perna posterioara de impact.
c. Popicele doborate sau expulzate pe pe zona de asezare de o alta popica ce ricoseaza din “sweep bar” (matura) cind aceasta este imobilizata in pozitia de stop sau mai precis inainte de a matura popicele doborate.
d. Popicele sprijinite si in contact cu peretele lateral.


2.4 Doborarea popicelor non valide


2.4.1 Cand se verifica una din urmatoarele situatii descrise mai jos , lansarea este valida dar doborarea popicelor  nu este considerata regulamentara :


a. Cand bila iese de pe pista inainte de a ajunge la popice.
b. Cand bila ricoseaza din perna posterioara de impact a masinii.
c. Cand o popica este atinsa de masina automatica , chiar daca este evident ca ar fi fost doborata.
d. Orice popica doborata in timpul eliberarii popicelor cazute.
e. Daca jucatorul comite fault.
f. Daca o lansare este efectuata atunci cind popicele doborate sunt pe pista sau in canalele laterale si bila ajunge in contact cu acestea inainte de a iesi de pe suprafata pistei.


2.4.2 Daca doborarea neregulamentara este efectuata cind jucatorul are dreptul la lansari suplimentare in frame-ul respectiv, popica sau popicele doborate neregulamentar vor fi asezate in pozitia lor initiala. Daca exista dubii cu privire la pozitia initiala , aceasta va fi hotarata de arbitrul jocului.


2.5. Alte miscari ale popicelor


2.5.1 Cand este efectuata o lansare cu un set complet de popice sau pentru realizarea unui spare si se observa imediat ca o popica sau mai multe popice au fost pozitionate in mod impropriu ,dar nu lipsa, lansarea si doborarea popicelor este considerata valida. Este raspunderea fiecarui jucator sa observe inainte de lansare ca pozitionarea a fost efectuata in modul corect. Jucatorul, inainte de a efectua lansarea va trebui sa fie atent ca fiecare popica care a fost pozitionata in modul gresit va fi repozitionata in modul corect ; in cazul in care nu observa acest lucru , lansarea si rezultatul acesteia vor fi considerate regulamentare.


2.5.2 Popicele care, desi lovite de bila sau alte popice, ricoseaza si raman in picioare pe pista sunt considerate ca popice nedoborate. In cazul in care datorita miscarii unui astfel de popic, masina automata nu-l poate prelua si inregistra corect lovitura, acesta va fi repozitionat pe pozitia initiala. Daca exista dubii asupra pozitiei initiale, hotararea de repozitionare va fi luata de arbitrul concursului.


2.5.3 Daca in cursul desfasurarii unei partide o popica se rupe sau ajunge intr-un mod iremediabil distrusa aceasta va fi schimbata cu o alta popica care va trebui sa prezinte aceleasi caracteristici de greutate si conditii de uz pe cat posibil cu cele din setul in uz. Responsabilii concursului vor decide  daca este cazul de a schimba popica sau popicele.


2.6    “Bila moarta” (aruncarea nula)


2.6.1 O bila este considerata moarta cand se verifica una  urmatoarele situatii descrise:
a) Dupa o lansare (inainte de urmatoarea lansare pe aceeasi pista) daca se descopera ca din setul de popice lipseau popice.
b) Daca orice persoana sau obiect strain intervine asupra unuia sau unelor din popicele ramase in picioare inainte ca bila sa le loveasca.
c) Daca orice persoana sau obiect strain intervine asupra popicelor cazute inainte ca aceastea sa termine rostogolirea completa.
d) Daca un jucator lanseaza bila pe pista gresita sau greseste randul de joc ; sau un singur jucator din fiecare echipa care joaca pe perechea de piste arunca bila pe pista gresita.
e) Daca in momentul lansarii si inainte ca aceasta sa fie completa, un jucator  este obstacolat fizic de catre un alt jucator , un spectator sau oficial sau de un obstacol in miscare . In acest caz jucatorul va decide daca accepta doborarea popicelor in cazul lansarii sale sau aceasta va fi declarata nula .
f) Daca o popica este mutata sau doborata dupa lansarea bilei dar aceasta nu ajunge sa loveasca popicele.
g) Daca bila lansata va ajunge in contact cu un obiect extern.


2.6.2 Cand se declara “bila moarta”, aruncarea nu este valida. Popicele ramase in picioare in momentul in care a fost declarata “bila moarta” vor trebui sa fie repozitionate iar jucatorul  va putea lansa din nou.


2.7  Aruncarea pe pista gresita


2.7.1 Va fi declarata “bila moarta” si jucatorul va trebui sa repete lansarea pe pista corecta.


2.8    Definitia faultului


2.8.1    Un fault se constata cand jucatorul , cu orice parte a corpului, depaseste linia de fault, atinge parte din pista, de echipament sau din structura peretilor (aflate dincolo de linia de fault) in timpul sau dupa o lansare.


2.8.2    O bila ramane in joc dupa aruncare pina cand acelasi jucator sau un alt jucator nu incepe a intra in pozitie de efectuare a lansarii urmatoare.


2.8.3    Daca un jucator comite un fault intentionat pentru a beneficia de avantajul semnalarii faultului , acelui jucator nu ii va fi recunoscut nici un punct din acea aruncare si totalul popicelor pe frame-ul respectiv va fi zero. In acest caz jucatorul va fi avertizat cu cartonas galben. Repetarea greselii atrage acordarea cartonasului rosu si eliminarea jucatorului din concurs.


2.8.4    Cand este relevat un fault lansarea este considerata valida dar jucatorului nu ii sunt acreditate popicele doborate cu acea lansare. Popicele doborate in momentul faultului vor trebui sa fie repozitionate daca jucatorul a comis fault si are dreptul la aruncare suplimentara in acel frame.


2.8.5    Daca dispozitivul automatic de relevare a fauturilor sau arbitrul de linie nu semnaleaza fault, acesta va fi semnalat daca este vazut de:
a. Amandoi capitani de echipe, unul sau mai multi jucatori adversari.
b. Arbitrul de punctaj oficial
c. Un responsabil oficial al concursului


2.8.6 Nici un recurs nu este acceptat in caz de semnalare de fault in afara de:
a. Nu va fi probat dispozitivul automatic de relevare sau nu functioneaza in modul corect.
b. Daca sunt probe evidente ca jucatorul nu a comis fault.


2.9  Aruncarea provizorie


2.9.1 Daca un jucator lanseaza si doboara popice, comite un fault sau lansarea este considerata nula iar asupra uneia din aceste actiuni exista dubii iar arbitrii nu ajung la o intelegere asupra pronuntarii corecte atunci o lansare sau un frame provizoriu pot fi atribuite jucatorului.


2.9.2 Cand o disputa apare la o tentativa de spare , sau la a treia lansare din cel de al zecelea frame,nu va fi necesara  nici o aruncare provizorie mai putin daca disputa nu apare la o declaratie de “bila moarta”. In acest caz, aruncarea provizorie va fi efectuata lansand la acelasi set de popice ramase in picioare in momentul aruncarii bilei contestate.


2.10. Modificarea suprafetei bilei de bowling.


2.10.1 Modificarea suprafetelor bilelor (polisare, matuire, abrazivare, etc) sau tratarea acestora cu solutii (gen alcool, acetone , etc) care pot degrada uleiul de pe pista in timpul unei competitii este interzisa. Daca incalcarea regulamentului va avea loc , bilele vor fi retrase din blocul partidelor iar jucatorul in culpa va fi sanctionat.
2.10.2 In competitie se interpreteaza toate partidele intr-un bloc, imediat dupa aruncarile de proba ce preced competitia.


2.11 Approach-ul nu trebuie sa fie degradat.


2.11.1 Este interzisa folosirea de substante necorespunzatoare pe nicio parte din suprafata approach-ului sau pe talpile pantofilor, care sa reduca posibilitatea jucatorilor de a beneficia de conditii normale de joc.
2.11.2 Substante necorespunzatoare pe talpile pantofilor sunt considerate : talcul, alcoolul, uleiuri, guma de mestecat , rasina (si altele) . De asemenea este interzisa folosirea pantofilor cu talpa moale sau tocuri ce pot lasa urme pe approach.


2.12  Erori de scor


2.12.1 Erorile de scor sau erorile de calcul / punctaj vor trebui corectate de responsabilul concursului imediat ce se constata. Erorile indoielnice vor fi discutate cu responsabilul oficial de arbitraj.


2.12.2 Timpul limita de reclamare a erorilor de scor si de punctaj este de o ora dupa terminarea blocului de partide(squad), inainte de premiere sau de inceperea partidelor eliminatorii.


2.12.3 Fiecare protest sub acest aspect trebuie specificat in sine, iar aceasta regula nu poate fi invocata pentru abateri precedente sau asemanatoare.